Okolí

Vydejte se za krásami zimní Vysočiny.

Vysočina je rájem sportovně založených turistů, a to platí i pro zimní období. Pokud hledáte místo pro aktivní zimní dovolenou, v jednom z nejčistších krajů v republice vás čekají mnoho kilometrů sjezdových a běžeckých tratí.

Ski areál Šacberk (26 min autem) se rozprostírá v nadmořské výšce 613 metrů a je tvořen červenou sjezdovkou o délce 380 metrů. Přepravu zajišťuje kotvový vlek s přepravní kapacitou 1 200 osob za hodinu s dětským lanový vlek zdarma. Ski areál vám nabízí lyžování na dobře udržované sjezdovce, večerní lyžování a také bufet, umělé zasněžování, parkoviště zdarma. Ski areál Šacberk je ideálním zázemím jak pro začínající, tak i zkušené lyžaře s lyžařskou školou a půjčovnou vč. servisu. Svah je charakteristický nejprve náročným terénem, ale poté si budete užívat pozvolného lyžování.

Ski areál Kadlečák (23 min autem) se v nadmořské výšce 585 metrů. Je tvořen jedním svahem, jehož délka činí 400 metrů. Přepravu zajišťuje jeden pomový vlek s přepravní kapacitou 500 osob za hodinu s dětským lanový vlek zdarma. Ski areál vám lyžařskou školou, večerní lyžování, umělé zasněžování, parkoviště zdarma. Velkým lákadlem je skvěle upravená a zasněžená sjezdovka a nechybí ani občerstvení pod vlekem.

Skiareál Křemešník (32 min autem) se rozprostírá v nadmořské výšce 755 metrů a je tvořen jedním svahem o délce 370 metrů. Přepravu zajišťuje kotvový vlek s přepravní kapacitou 1 200 osob za hodinu. Kvalita sněhové pokrývky je zajištěna umělým zasněžovacím systémem a návštěvníci se mohou těšit na večerní lyžování do 20:00 hodin. Ski areál Křemešník disponuje lyžařskou školou. Pro hladové lyžaře je v provozu občerstvení přímo pod vlekem, parkoviště zdarma.

V okolí chalupy najdete bezmála 70 kilometrů běžeckých tras rozdělených do čtyř okruhů.

Na nejbližší běžeckou stopu můžete dojít pěšky z chalupy (popis trasy viz níže směr Hrad Lipnice) po 900 metrech. Běžky však za dostatku sněhu nasadíte již po 100 m. Další možnost je na stopu dojet autem cca 1,5 km na modrou značku (za Leštinou).
Popis trasy I: Panským lesem přijedeme pod hrad Orlík, odbočka k němu je zhruba 300 m. Cestou do Humpolce potkáte výrazné skály Andělku a Čertovku. Pak už jsou před námi vidět věže kostela sv. Mikuláše na humpoleckém náměstí. Trasa pokračuje směrem k obci Čejov, otevřenou krajinou po úbočí Vránovy skály do Orlovského polesí, dále kolem Čihadel k rozcestí Nad Kejžlicí. Z trasy můžeme odbočit do Lipnice nad Sázavou, prohlédnout si lipnický hrad a zavzpomínat na Jaroslava Haška. Od Lipnice se trasa stáčí zpět k lesu. Po jeho okraji míjí chatovou osady Loskoty a pokračuje rovně po vrstevnici přes Bratroňov a kolem Kojkoviček, pak do samoty Mozerov a k obci Leština.

Popis trasy II: Další značená trasa začíná na okraji Humpolce u sportovního areálu v Okružní ulici. U Bysterské hájovny pak odbočíme doleva k obci Plačkov. Cestou mineme místo, kterému se říká U sv. Václava. Ve 13. století zde stávala ves Dobrá, dnes ji připomíná pouze kříž s obrazem. Od Plačkova budeme pokračovat kolem obcí Mikulášov a Krasoňov až k chatové osadě u rybníka Sýkorka. Zde nás rozcestník nasměruje do malebné vesničky Staré Bříště a dále kolem lokality Vlčí hory a po břehu Vlčehorského rybníka směr Lipovky. Odtud nás trasa dovede k odpočívadlu pod Krásnou vyhlídku, nejvyššímu bodu okolí Humpolce (663 m n. m.). Putování pak zakončíme u hájenky, odtud se vrátíme zpět do centra města Humpolec.

Výlety pěšky, na kole:
Zřícenina hradu Orlík 6 km: Z chalupy po vedlejší cestě do Leštiny, za Leštinou po 2 km narazíte na modrou turistickou značku. Odbočíte po ní doleva. Díky rozsáhlému kácení se vylouply zajímavé skalní útvary. Rozhodně stojí za to vylézt si na některý a pokochat se výhledem. Po příjemném lesním stoupání dorazíte ke zřícenině hradu Orlík. Na zpět busem z obce Rozkoš. Sejdete z hlavní přístupové cesty dolů do obce.

Hrad Lipnice 17 km: Opět po vedlejší cestě směr Leština, ovšem po cca 200 m odbočíte z asfaltky doprava resp. půjdete pořád rovně do lesa. Cesta vede ze začátku lesem a pak polní cestou (kolem třešní). Držte se vpravo pořád po té cestě opět do lesa. Dojdete k oboře a zde narazíte na žlutou turistickou značku. Po ní dojdete až k hradu. Zde restaurace Haškova restaurace U České koruny, Haškův dům a hrad. Po modré turistické značce (cyklo značce 4155) zpět. Značky vedou souběžně. Ke konci se však dělí pro kolo či kočárky doporučuji po cyklo značce. Turistická vede kolem vrcholu Orlík (678 m n m). Dojdete na asfaltku, kde odbočíte doleva a přes Leštinu do chalupy.

Výlety autem poté pěšky:
Haškova pivnice a Haškův rodný domek v Lipnici

Národní památník odposlechu 11 km – ucho, oči a ústa vytesané v žulových skalách nad zatopenými lomy propojeny turistickou značkou

Muzeum Dr. Aleše Hrdličky v Humpolci – Muzeum nabízí pět stálých expozic – čekají tu na vás indiáni ve skutečné velikosti, v loutkové expozici se přenesete do čarodějné sluje nebo do zámecké komnaty, v národopisné expozici uvidíte sbírku starých zbraní.